Tjekliste til forældre

Herunder finder du ANSPORs brugervenlige digitale version af ”Tjekliste med spørgsmål til forældre til børn i 1. klasse” fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Denne digitale version gør det let for dig at udfylde, gemme og printe den udfyldte tjekliste.

Inden du anvender tjeklisten er det meget vigtigt, at du har læst styrelsens pjece ”Redskab til vurdering af tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse”. I pjecens afsnit 2.2 finder du en vejledning til, hvordan tjeklisten for forældre anvendes.

Ingen data gemmes eller opsamles af ANSPOR. Først når du vælger at gemme dine data ved at udskrive til PDF, vil data blive overført til et dokument, som du har mulighed for at gemme på din computer. Data slettes når du lukker siden eller genindlæser den / trykker refresh.

OBS. Da denne side ikke gemmer eller opsamler data, kan du ikke kan forlade siden uden at miste de informationer, som du har udfyldt i skemaet, HUSK derfor altid at printe eller gemme (ved at printe til PDF), inden du forlader denne side.


Tjekliste med spørgsmål til forældre til børn i 1. klasse

Elevens navn og klasse

Opmærksomhedspunkter ved anvendelse af tjeklisten

Tjeklisten udfyldes af pædagogisk personale i forbindelse med en samtale med forældre eller udfyldes af forældre til et barn i 1. klasse, hvis skolen har en formodning om, at barnet har høj begavelse.

Tjeklisten skal understøtte en helhedsvurdering af, om et barn udviser tegn på høj begavelse. Jo flere spørgsmål i tjeklisterne, hvor der svares ”ja”, jo større er sandsynligheden for, at barnet har tegn på høj begavelse. Dertil indgår øvrig viden om barnet og perspektiver fra barnet og forældre.

Kendetegnene i tjeklisten kan komme til udtryk hos alle børn, men vær opmærksom på, at kendetegnene for børn med høj begavelse ofte vil være mere markante og komme til udtryk i meget høj grad.

Såfremt tjeklisten anvendes ved samtale med forældre, kan personalet starte med at spørge åbent ind til barnet generelt. Fx Vil du starte med at fortælle lidt om dit barn? Hvordan oplever du, at dit barn trives?

(Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet)

Checklist
Spørgsmål Sæt X hvis “ja” Noter
1. Oplever du, at dit barn lærer meget hurtigt?
• Har du eksempler på noget, som dit barn har lært hurtigt, eller som dit barn har kunnet tidligere end forventet ift. barnets alder?
• Lærte dit barn fx klokken, at læse eller andet fagligt i en tidlig alder?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 1 og 4 i tjeklisten til pædagogisk personale.
2. Oplever du, at dit barn har en særdeles stor, bred og dyb viden?
• Har du eksempler på, at dit barn har stor viden om mange forskellige ting eller specifikke ting i detaljer?
• Hvordan oplever du, at dit barn har det med at lære nye ting?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 1 og 7 i tjeklisten til pædagogisk personale.
3. Oplever du, at dit barn har en særdeles god hukommelse?
• Har du eksempler på, at dit barn fx kan huske personer, som han/hun har mødt for mange år siden, eller oplevelser, som er sket for mange år siden?
• Har du eksempler på, at dit barn kan huske usædvanlige ting ift. sin alder?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 8 i tjeklisten til pædagogisk personale.
4. Oplever du, at dit barn er særdeles nysgerrigt og kan blive dybt optaget af noget?
• Hvordan oplever du, dit barn er meget nysgerrigt og videbegærligt?
• Oplever du, at dit barn kan blive helt opslugt af interesser og fordyber sig i detaljer?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 9 og 10 i tjeklisten til pædagogisk personale.
5. Oplever du, at dit barn har et særdeles stort ordforråd?
• Har du eksempler på, at dit barn bruger avancerede og svære ord?
• Oplever du, at dit barn er særdeles god til at argumentere?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 11 og 12 i tjeklisten til pædagogisk personale.
6. Oplever du, at dit barn er særdeles god til at udtrykke sig visuelt?
• Har du eksempler på, at dit barn kan tegne med stor detaljegrad eller kan konstruere komplicerede og byggeteknisk udfordrende figurer?
• Hvordan oplever du dit barn, når han/hun skal fordybe sig i noget?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 9 og 15 i tjeklisten til pædagogisk personale.
7. Oplever du, at dit barn har stor social forståelse?
• Har du eksempler på, at dit barn har en stor forståelse for sociale sammenhænge?
• Hvad ser du som dit barns styrker og eventuelle udfordringer i sociale sammenhænge?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 18 i tjeklisten til pædagogisk personale.
8. Oplever du, at dit barn i høj grad opsøger dialog, der giver intellektuelt modspil?
• Hvem søger dit barn fællesskab med i fritiden?
• Har du oplevet, at dit barn kan have udfordringer med at navigere i det sociale?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 19 i tjeklisten til pædagogisk personale.
9. Oplever du, at dit barn skjuler sin dygtighed?
• Hvordan oplever du, at dit barn forstår sig selv i forhold til at lære og præstere i skolen?
• Har du oplevet, at dit barn har holdt sig selv tilbage i skolen for at forsøge at passe ind i fællesskabet?

Spørgsmålet har sammenhæng til spørgsmål 20 i tjeklisten til pædagogisk personale.

Supplerende noter

HUSK at printe eller gemme (ved at printe til PDF), inden du forlader denne side. Ellers mister du dine indtastede informationer.

Tilbage til oversigten

Dette digitale skema baseret på styrelsens “Tjekliste med spørgsmål til forældre til børn i 1. klasse er udarbejdet af Asmus Christensen og Kristoffer Lægaard Andersen for ANSPOR.