Herunder finder du ANSPORs brugervenlige digitale version af ”Tjekliste med spørgsmål til elever i 1. klasse”fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet Denne digitale version gør det let for dig at udfylde, gemme og printe den udfyldte tjekliste.
Inden du anvender tjeklisten er det meget vigtigt, at du har læst styrelsens pjece ”Redskab til vurdering af tegn på høj begavelse for elever i 1. klasse”. I pjecens afsnit 2.3 finder du en vejledning til, hvordan tjeklisten med spørgsmål til elever anvendes.
Ingen data gemmes eller opsamles af ANSPOR. Først når du vælger at gemme dine data ved at udskrive til PDF, vil data blive overført til et dokument, som du har mulighed for at gemme på din computer. Data slettes når du lukker siden eller genindlæser den / trykker refresh.
OBS. Da denne side ikke gemmer eller opsamler data, kan du ikke kan forlade siden uden at miste de informationer, som du har udfyldt i skemaet, HUSK derfor altid at printe eller gemme (ved at printe til PDF), inden du forlader denne side.
Tjekliste med spørgsmål til elever i 1. klasse
Opmærksomhedspunkter ved anvendelse af tjeklisten
Tjeklisten udfyldes af pædagogisk personale i forbindelse med samtale med en elev i 1. klasse, hvis skolen har en formodning om, at eleven har høj begavelse.
Tjeklisten skal understøtte en helhedsvurdering af, om en elev udviser tegn på høj begavelse. Jo flere spørgsmål i tjeklisterne, hvor der svares ”ja”, jo større er sandsynligheden for, at eleven har tegn på høj begavelse. Dertil indgår øvrig viden om eleven og perspektiver fra eleven og forældre.
Kendetegnene i tjeklisten kan komme til udtryk hos alle elever, men vær opmærksom på, at kendetegnene for elever med høj begavelse ofte vil være mere markante og komme til udtryk i meget høj grad.
Personalet kan starte med at spørge åbent og nysgerrigt ind til eleven generelt fx Vil du starte med at fortælle lidt om, hvordan du har det – både hjemme og i skolen?
(Kilde: Styrelsen for Undervisning og Kvalitet)
Spørgsmål | Sæt X hvis “ja” | Noter |
---|---|---|
1. Er der noget, du interesserer dig meget for i fritiden eller i skolen? • Kan du fortælle lidt om det? • Hvordan finder du ud af mere om det? Spørgsmålet kan bidrage til at få indblik i, om eleven kan blive dybt interesseret i noget, og om eleven har nogle interesseområder, som ikke er tydelige. |
||
2. Har du nogle fritidsinteresser? • Hvad kan du godt lide at lave, når du har fri fra skole? • Hvem er dine venner i skolen og i fritiden? Spørgsmålet kan bidrage til at afdække, om eleven har særlige fritidsinteresser, som kan bruges aktivt i undervisningen, og afdække eventuel social mistrivsel. |
||
3. Kan du huske noget, der skete i børnehaven eller vuggestuen/dagplejen? • Kan du huske en god leg fra vuggestuen/dagplejen? – Fortæl mig om den. • Kan du huske voksne og børn fra vuggestuen/dagplejen? – Fortæl mig om dem. Spørgsmålet kan bidrage til at få indblik i, om eleven har en god hukommelse, og derfor kan der spørges særligt ind til detaljer i elevens fortælling. |
||
4. Kan du lide at gå i skole? • Hvad er en god skoledag for dig? • Er der tidspunkter, hvor du ikke så godt kan lide at gå i skole? Spørgsmålet kan bidrage til at forstå, hvad der motiverer eleven i forhold til at gå i skole, samt at få indblik i, hvad der kan være årsager til eventuelle udfordringer med trivsel. |
||
5. Kan du godt lide at lære noget nyt? • Kan du lide, når vi starter på et nyt emne og hvorfor? • Hvilke emner, synes du, er spændende, og hvilke er kedelige (for eksempel emner vi har arbejdet med for nyligt)? Spørgsmålet kan bidrage til at afdække, om eleven kan lide at lære nyt, og om der er fag eller tilgange, som særligt motiverer eleven. |
||
6. Synes du, det er nemt at lære nye ting i skolen eller derhjemme? • Hvilke(t) fag kan du bedst lide og hvorfor? • Kan du bedst lide, når læreren bruger tid på at forklare om et emne for klassen, eller vil du helst hurtigt igang? Spørgsmålet kan bidrage til at afklare, om eleven hurtigt tilegner sig ny viden, og om eleven mangler faglige udfordringer i forskellige fag. |
||
7. Kan du bedst lide at arbejde alene med opgaver? • Hvorfor kan du godt/ikke lide at arbejde selv med opgaven? • Hvordan har du det med at arbejde sammen med andre? Spørgsmålet kan bidrage til at afdække årsagen til, at eleven eventuelt helst vil arbejde alene eller i en gruppe. |
||
8. Er det meget vigtigt for dig, at de andre følger reglerne? • Er det vigtigt for dig, at der er tydelige regler fx i en leg? • Hvornår har du oplevet, at nogle ikke har fulgt reglerne? Spørgsmålet kan bidrage til at afdække, om eleven har en stærk retfærdighedssans. |
Supplerende noter
HUSK at printe eller gemme (ved at printe til PDF), inden du forlader denne side. Ellers mister du dine indtastede informationer.
Dette digitale skema baseret på styrelsens “Tjekliste med spørgsmål til elever i 1. klasse“ er udarbejdet af Asmus Christensen og Kristoffer Lægaard Andersen for ANSPOR.