Højt begavede elever har nogle unikke forudsætninger og behov, som kan påvirke deres læring og trivsel i skolen. Med den rette indsigt kan I skabe et stimulerende miljø, der understøtter både børnenes læring, sociale udvikling og giver dem gode forudsætninger for at trives.
Foredrag:
Højt begavede elever i skolen – Spot dem, forstå dem og styrk deres læring og trivsel
Højt begavede elever findes på alle skoler og i alle klasser, men de bliver ofte overset eller misforstået. Viden om høj intelligens kan gøre forskellen imellem om eleven mistrives eller stortrives – om eleven udvikler sig til et talent eller til en underyder.
Med et skræddersyet foredrag får I den nødvendige viden til at identificere de højt begavede elever og målrette undervisningen bedst muligt.
Indhold og udbytte
Hvad er intelligens ? Få en nuanceret forståelse af begrebet intelligens og de myter, der omgiver det.
Hvordan spotter I den højt begavede elev? Lær at genkende tegnene – også når de viser sig på uventede måder.
Hvilke potentialer og udfordringer knytter sig til en høj intelligens? Hvordan kan høj intelligens både være en gave og en udfordring for eleven og for klassen?
Hvordan understøtter I den højt begavede elevs læring og trivsel? Konkrete strategier til at støtte eleven i hverdagen og tilrettelægge undervisningen, så den både engagerer, støtter og udfordrer de højt begavede elever.
Foredraget henvender sig til undervisere i folkeskolen og privatskoler. Men vi kan også målrette det jeres skolebestyrelse eller den brede gruppe af forældre.
Et foredrag varer 1½-2 timer.
Pris: 12.000 kr. (excl. moms)
Vil I klædes bedre på til at undervise højt begavede elever?
Kontakt mig for at høre mere om mulighederne
Temadag
Højt begavede elever i skolen – fra forståelse til konkret handling
Højt begavede elever findes på alle skoler og i alle klasser, men de bliver ofte overset eller misforstået. Viden om høj intelligens kan gøre forskellen imellem om eleven mistrives eller stortrives – om eleven udvikler sig til et talent eller til en underyder.
Med en skræddersyet temadag får I både viden og konkrete redskaber til at identificere de højt begavede elever og til at tilrettelægge undervisningen, så engagementet, læringen og trivslen styrkes hos de højt begavede elever.
Indhold og udbytte
Faglig viden om høj intelligens
En nuanceret forståelse af intelligens – hvad det er, og hvad det ikke er.
Indblik i kendetegn ved høj intelligens, og hvordan I kan identificere de højt begavede elever.
Potentialer og udfordringer – indsigt i hvordan høj intelligens både kan være en styrke og en udfordring for eleven.
Konkrete redskaber til jeres undervisning
Undervisningsstrategier, der sikrer trivsel og faglig udvikling for både de højt begavede elever og resten af klassen.
Inspiration til differentierede opgaver og aktiviteter, der udfordrer og engagerer elever, der lærer og tænker anderledes.
Praktiske metoder til at strukturere undervisningen, så alle elever får mulighed for at udvikle deres potentiale.
Faglige drøftelser og praksisnære løsninger
Hvordan kan I balancere klassefællesskab og individuelle behov, så de højt begavede elever trives?
Erfaringsudveksling og refleksion over jeres undervisningspraksis, med fokus på konkrete cases og udfordringer.
Løsninger, der kan implementeres direkte i jeres undervisning, så differentiering naturligt bliver en integreret del af skoledagen.
Temadagen giver jer ikke bare indsigt – men også konkrete værktøjer, der kan implementeres direkte i jeres undervisning.
Vil I styrke jeres skoles indsats for højt begavede elever?
Kontakt mig for at høre mere om, hvordan vi kan skræddersy en temadag, der passer til jeres behov.
En temadag varer 4 – 6 timer (inkl. pauser).
Pris: 20.000 kr.
Supervision
Højt begavede elever i skolen – målrettet sparring og praksisnære løsninger
Højt begavede elever findes på alle skoler og i alle klasser, men de bliver ofte overset eller misforstået. Viden om høj intelligens kan gøre forskellen imellem om eleven mistrives eller stortrives – om eleven udvikler sig til et talent eller til en underyder.
Supervision giver jer mulighed for at få sparring og implementere konkrete pædagogiske og didaktiske strategier direkte i undervisningen, så I kan skabe de bedste rammer for både de højt begavede elever og resten af klassen.
For at sikre en fælles basisviden og et fælles sprog om undervisning af højt begavede elever indledes et supervisionsforløb oftest med enten et foredrag eller en temadag.
Forløbet tilrettelægges som en dynamisk proces, hvor observation af undervisningen kombineres med 1:1 sparring med medarbejderen. Fokus er på at justere og styrke de pædagogiske og didaktiske tilgange, så den højt begavede elev oplever øget læring, trivsel og motivation – samtidig med at hele elevgruppen tilgodeses.
Supervision kan målrettes én nøglemedarbejder, som herefter kan udbrede viden og erfaringer til kollegerne, eller den kan tilrettelægges for en større gruppe medarbejdere, så indsatsen forankres bredere i skolen.




You must be logged in to post a comment.